fredag 9 september 2016

BÖCKER ÄR RÄTT BRA





Har ni läst/lyssnat på denna bokserie? Riktigt bra faktisk. Norsk kriminalare med en kvinnlig polis som huvudperson. Hon är som sagt polis. Och bara för att öka på klyschan som så ofta är då det är kvinnliga poliser, så är hon lesbisk och kör en Harley. Har ni hört det förut? Om man läst ett antal kriminalromaner så vet man vad jag snackar om. Men har för mig att denna är från 90- talet någonstans så kanske hon var bland dom första som kom på denna typiska stereotyp. Mig spelar det dock ingen roll (kanske hon också har upptäckt att de flesta män är inte så mycket att hänga i granen) så länge boken är bra och det är den. Bra uppläsare med. Ett litet klagomål är att det kanske hoppar mycket mellan karaktärerna så det är svårt att hänga med direkt, men man förstår efter ett tag. 


Just nu vill jag bara att Anna Karolinas tredje bok ska komma snart. De tidigare är superbra. Jag rekommenderar dom verkligen. Och så har fortsättningen på Jan Guillou´s Det stora århundradet kommit. Boken har en lite halvtöntig titel (enligt mig) och jag hade nog aldrig lyssnat på den om jag bara kollat på bokomslag och titel. Japp, jag är lite kräsen. Ja just det, boken heter Äkta Amerikanska jeans. Erkänn att titeln är lite lam? Jag bestämmer att den är det iallafall, så nu är den det och ni måste hålla med eller hålla tyst.


Nu måste jag dra och lämna bensin till sonen som fått pinsamt slut på den varan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar