lördag 4 mars 2017

NÄR ALLT KOMMER PÅ EN GÅNG








Uppdatering på hästproblemet. Eftersom Rubi rasat mycket i vikt de senaste två månaderna så bestämde vi oss för att nu var det dags för henne att bli av med hennes "föls" snuttande för gott. Han är ju trots allt ett och ett halvt år och nu var det dags för mamma att behålla sin näring själv. Så i måndags separera vi dom. Allt gick bra tills dagen efter då jag såg att hennes juver var svullna och ömmade. Shit liksom. Jag hade ju gogglat runt lite då jag insåg att det inte är bara att dela på dom, problem kan uppstå om man har otur. Som till exempel mjölkstockning (har haft en liten släng av det och det var inget trevligt alls) eller juverinflammation/mastit så jag fick ju ringa runt till veterinärer, men inga var tillgängliga. Sen dog batteriet till min mobil i stallet och jag var tvungen att åka hem och ladda. Talade in på telefonsvar i hopp om att få svar snabbt. Och det tog ca en timme så ringde dom tillbaka och jag förklarade symtomen och han ville komma direkt. Blev lite paff för jag trodde inte det skulle behövas då hon inte hade feber, men säger veterinären att det är bäst så är det liksom bäst. 

Jag var då inte hemma och hade ingen möjlighet att komma hem på några timmar så min bror hjälpte veterinären. Han tog prover på mjölken och ett blodprov eftersom hon var magrare än vad som anses normalt vilket jag sett ett tag och försökt bekämpa, men misslyckats. Han tyckte att hon var väldigt lugn och så så han misstänkte att hon kanske har PPID även fast hon inte egentligen visade dom symtomen. Det som stämmer in är väl att hon verkar slö och att hon har magrat annars är det inte ens jämförbart med hur Fridas symtom var. Det är alltså samma sjukdom som Frida fått och medicineras mot dagligen. Frida släppte inte päls. Dock har inte Rubi satt en tjock vinterpäls så det kan väl vara ett tecken med, fasiken. Frida svettades hur mycket som helst. Drack mycket. Kissade mycket. Var väldigt slö och allmänt dålig. Iallafall så tog han ett blodprov vilket han skicka vidare till Skara för ett cushing test eller kanske för att utesluta att det inte är något annat och då ta det vidare för ett cushing test. Hörde inte riktig vad han sa då min mobil är riktigt usel i högtalaren. 

Så nästa torsdag kommer vi få svar och jag kommer få en fet räkning i postlådan på några tusenlappar. Har precis betalt för Candys bortgång och den var inte gratis, men nödvändig. Så vill man spendera sina pengar på något så är hästar rätt, men jag har klarat mig så bra tills för två år sen ungefär. Allt började med den där hästen vi fick. Då var det foder för hur mycket som helst för att göda upp henne och sen så kom det ett föl. Sen fick Candy en massa sår på alla ben och sen var det Fridas fång och PPID och sen Candy som magrade av och hade problem med stelhet i bakben för att sedan hastigas fick vandra vidare och nu Rubi och hennes hälsa. 

Men mitt i all otur så känner jag att dom är värt det. Jag älskar att vara där i stallet. Se och höra dom. Trots att en del driver mig till vansinne och förtvivlan ibland eller typ jämt. Och det hur skönt känns det inte att kolla upp så inte Rubi är dålig för hon är väldigt lugn, men förra ägaren sa att hon alltid varit det och kanske är det så, men kanske är det något annat. Hade planerat in en veterinärundersökning på henne nu denna månaden för att kolla om det var ok innan vi satte igång henne på allvar. Förutsatt att vi hade fått upp vikten på henne igen. Men då checkar vi av detta först. Sen så är det kvar träckprov för att utesluta mask också. Får beställa prov imorgon. När tar det slut. Tur jag hann köpa en fåtölj idag så jag har något roligt att tänka på medans pengarna rinner mellan fingrarna. 




ja så var det och det blir väl en fortsättning på det antar jag






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar