tisdag 18 april 2017

SÖMN ÄR ÖVERSKATTAT








Tror det är belle epoq tulpaner i denna odlingslåda och man kan säga att jag väntar otåligt på dom. 





Nämen hej liksom, här sitter jag och tycker lite för mycket synd om mig själv. Inget nytt under solen igen då. Fast denna gången känns det som jag har en anledning. En riktigt bra anledning. För igår kväll så drabbades King av kolik och jag har typ haft noll sömn, ok typ två- tre timmar delat på två tillfällen. Kändes som man inte hann somna innan den där klockan började tjuta igen. Men det är ju faktiskt mest synd om stackars King som mådde så dåligt att han vägra äta någon mat utan bara ville ligga ner och rulla runt lite då och då. Så ja ska sluta tycka synd om mig själv nu. 


Kolik på hästar har jag hört talas om och Frida hade en lite släng av det för några års sen (kommer dock inte ihåg det alls), men inte på den här nivån och då var inte den här nivån så hemsk som jag antar att det kan vara. Han la sig ner, rulla lite då och då, pulsen var normal, inga svettningar, inga hetsiga rullningar och sånt, men ändå inte våran asjobbiga lilla skit. Så mellan tio på kvällen och halv ett på morgonen så kämpade jag och broder på med att få han att gå. Vilket är ett större problem än det låter då man är en envist litet ( inte så litet förresten utan lika hög som mamma är fast dock inte ens i närheten av att vara så snäll)  artonmånaders föl. Det blev en hel del småputtande, väntande och halvt dragandes. Knepet vara att ta med mamma ut på promenaden och då gick det så mycket bättre. Tack och lov. Efter tredje promenaden så gick vi lite längre eftersom jag inte ville ta in han i stallet igen då veterinären skulle komma om en kvart. Problemet var att gick du in tog det minst fem tio minuter att komma ut. Så det skippade jag och så ville jag inte stå där och skämmas för min ouppfostrade häst. 

Så kvart över ett i natt så kissa han och bara började beta som om inget hänt. Gissa om jag tackade Gudarna. Halv två kom veterinären och hon lyssnade på tarmljud, puls, och gav någon tarmmedicin som jag glömt namnet på och runt halv tre åkte jag hem. Hem, duscha, sova, upp klockan fem, ut till stallet, promenera med King, ge de andra hästarna mat, hem, sova, upp klockan sju, ut till stallet, promenera med King, släppte han i hagen, hem, åt frukost, hänga tvätt, ut till stallet och kolla till King, jobba, ut till stallet och sen hem och städa. Intressant dag. Nu ska jag gå ut på en pw med vännen och sen till stallet och sen S.O.V.A. Känns som det vackraste man kan få göra just nu. Och så ska jag be till gudarna att detta aldrig händer igen för det var allt annat än roligt och jag antar att jag kommer bli en hel del tusenlappar fattigare denna månaden med, men det drabbar ju ingen fattig har jag hört.




ha det fint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar