fredag 9 februari 2018

DIY SÄNGGAVEL







Gjorde ju klart en sänggavel till lillebror i måndags. Jag hade ju gett mig på att göra en för några år sedan till Myrans rum, men trots att jag läste alla DIY förklaringar om hur man gjorde så gick det åt helvete och jag blev rätt sur. Eller sådär förbannad då man inte ens orkar slösa någon mer energi på föremålet utan man bara säger fine liksom. Va sådär ful och oklar då. Jag bryr mig inte. Så efter att jag gjort ett stort hål i tyget då jag försökt pricka in ett hål med en liten nål in i ett hav av skumgummi så gav jag upp. Jag ställde upp den och satt en tygblomma över och kände att det dög. Det dög så fruktansvärt mycket. Det dög så mycket att jag inte alls blev irriterad varje gång jag såg den där hemska, förlåt fina, gaveln. 

Men jag bestämde mig nu för att jag skulle försöka igen. Så jag byggde på "ben" klädde allt i skumgummi. Häfta på det hemska tyget med hål igen och mätte ut vart jag ville ha hålen och så skruvade jag in skruvar med en sån där rund platta på. Mycket smidigare, men baksidan kanske blev något av en krigszon, men vem ska se den. Ingen kommer se den. Nobody. Ever. Sen på med sammetstyg och började fästa tråden som jag för övrigt fick ha tredubbelt av då jag inte kunde vänta tills nästa dag och köpa en starkare tråd och sy fast knapparna. På knapparna limmade jag fast sammetstyg för att få det enhetligt. Ett tips är att inte överdriva med hobbylimmet och vänta tills nästa dag då det blev rätt svårt att få igenom nålen. Gick bra om man använda den grövsta nålen och en tång, men det var ju inte det roligaste jag gjort. Sen när alla knappar var på plats var det bara att häfta på allt tyg och bära upp och känna sig nöjd. 

Nästa gång ska jag vara mer seriös. Tyg på båda sidor och inga skruvar som sticker ut och förstör bänkskivor och sånt. Kanske spika fast nitar istället. Får fundera på det. Detta var ett lagom projekt. Pilligt, men kul.




ha de fint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar